2015. július 9., csütörtök

It`s Finland, baby!

A furcsa ékezetekért elöre is elnézést plusz a helyesirási hibákért, hamarosan kiderül, hogy miért. (Na jo, a 8 órás müszaknak és a szemhunyasnyi alvásnak köszönhetö plusz a laptop összesuritett billentyüzetének).

Moi! (szia) az elsö finn szó, melyet vég nélkul motyogok, ha épp valaki az utamba akad.

Az ideut döcögösen is, bár eltelt, a repülön eltöltött páóra egy élmény volt: a szerkezet légkondija maxon pörgött (a monitorra felnézve, hogy a légköri levegö cirka -57fok körül tengett, megnyugtatott, hogy nem ebben a néhány négyzetméterben mérték a valaha leghidegebb hömérsékletet), bal oldalamon egy VOLT fesztivalos fejét lekókasztott ázsiai, jobb oldalt egy vérbeli pokerjátekos ( az Ipad mindig csilingelöen diadalmas dallal zárt egy-egy menetet) ugyancsak ázsiai es elöttem a meglepetés kedvéért egy japán család nevetgélt. Az apának szokása volt, hogy a magvas zacskóból elöször a pekándiót, a legmarkánsabbat bányászta elö, ezután következett a tömör gyönyör brazil dió, a hántolatlan mogyoró, a sápadt kesudió és végül a ráncos mazsola. életem leghasznosabb órája volt. Igazán. Mármint. Jobb, mintha az ajkamat harapdálva gondolkoznék a végrendeletemen egy esetleges szuicid peregrinus jóvoltából. A landolásnál ereztem igazán csak azt, hogy a testem egy tárgy, ami aligha tudna engedelmeskedni, bedugult fül, hullámzo gyomor. A buszut sem telt különösebben, a félhomályban a soförnek Hi Hugh Fearnly how is your TV series going? köszöntem. A fáradtsag csodákra képes, de az egy orás ut alatt is a soföri tükröt fürkésztem, hátha tényleg ö a River Cottage szent atyja.
Apropó, a finn emberek. Eddig 239 szöke embert striguláztam össze, az elején jobbnak láttam felhagyni az ujjszámolgatással. A festett szöke az más kategoria.

Kettö és fél napja itt a hideg pasztell szinek és tavak országában vagyis pontosabban Mikkeliben. épp az esös idöszakba csöppentem bele, ami a magyar kánikula utáüditö, a felfedezgetös turáimnak löttek. De nem örökre. Es milyen itt egy nap? Egy szo: világos. Este 11kor is lazán leugorhatok egy kis tejért a piacra, ámbár biciklilámpát nem árulnak az egész országban, nem kell magyarázkodnom miértjeröl. Habár a sirályokat szivesen likvidálnám egy melegebb éghajlatra.

Az elején féltem persze, hogy itt, egy teljesen idegen országban csekély angol tudásommal hogyan fogok boldogulni. Life is life. Ahogy Markku(fogadóm) zárja le a csevejünket általában,  jobban belegondolva nem is annyira vészes a helyzet, az idö helyrepofozza a felnött énemet, just keep calm, Audrey and carry on.
Ambar joggal felvetödik a kérdés, hogy mért pont ide jöttem hüsölni. Erasmus for young entrepreneurs. Magyarra forditva a szot, két hónapon keresztül a Kenkävero-ban fogok dolgozni ill tapasztalatokat szerezni vállalkozasi területen, marketing, brand épités es az ezzel jaró egyéb apróságok. Az elsö hetem a design shop árufeltöltésevel telt/telik, a legtökéletesebb kezdés. Nekem. Beszélgetni a vásárlókkal, szlalomozni köztük es a fehér asztalkámnál végezni a csomagolást ipari mennyiségben( pl. a közel 150 konyharuha szabványszerinti hajtogatása után már nincs lehetetlen kiveve a cirka 1400darabos kepeslap csomagolas), jelenleg épp elég. -Jamie Oliver is krumplipucolókent kezdte amugy, nyugtat meg a lelkiismeretem.
A fukszia szin egyenruhában mosolygó személyzet  pedig szupercuki, bár név szerint egyet sem tudnék megnevezni. Még nem.
Röviden a Kenkävero-ról. Tradicionális üdülöpark, különbözö fesztiválok otthona ugyanakkor szuperul sokszinü: a multszázadból megmaradt étterem (püspökök és nemesi családok lakrészéböl kialakitott termek, erröl még nem készült fotó, késöbb lesz publikálva), csudifinom pékség (életem legjobb, talán rózsaborsos vagy kardamomos briósát kóstoltam meg, amint megszereztem a receptet, szintugy megosztom), pamutgombolyagok faháza bohém kötött zoknik kiallitással az emeleten, design shop, Paulina Rundgren tüzzománc shopja, gyógynövény (ami finnul annyit tesz: lääkekasvit) ültetvényes kert, hiperstilusos kavézó a tópart mellett es egy halbört felhasznositó design bolt. (Az elöbb emlitett helyekröl késöbb lesz szó, szöveg és kép formájában természetesen).
és imhol néhány kep a design shoprol, ahol ideiglenesen dolgozom:
 Csakugy, bájos müzlistálkák
 Kézmüves samponok szinkavalkádja. 
Ha a Nap sugarai bekusznak az ablakon at pompás üveggolyó szinbe burkolóznak.
 Vörös Elvis. Idöszakos kiállitas egyik gyöngy párja, 
melynek kordonjába mindig belegabalyodtam munka közben
A nyomtatvány szekció egyik faliképe,
az ötvenes évekböl megmentett iskolai plakát


 Cipöszelfi és fehérzománcos kukafedön mágnesek
 Ujabb plakát
 Nem, nem az IKEA filigrán vázája
 Pajkos Mackó

Pinkki maljakot
 A közel 140 konyharuha nehany darabja centirepontosan hajtogatva. 
Külön órákat szivesen tartok belöle.
 Csoki, végre! Ja nem, csak egy kis tüzpörkölte kerámia
DIY házi, szuperegészséges vekni mindössze 10EUR. 
A tüneményes fa kosárka kompenzálja az árat. Egy picit, na.
 Kézmüves sör a néhai miniszter huncut vigyorával. 
Elképzeltétek ezt Kádár arcmásával? 
Spontán megfogott ez a szó, valami mély gondolatra asszociáltam,
aztán a google forditó szerint: háziasszony. Majdnem.
 ó, milyen szép est! 
Most van egy ok az ünneplesre!
élvezd az életet!
 Elég pazar kávézó, nemde?
Már a design shop bejáratánáátjárja kicsiszivemet az inspiráció cunami
A munka után az elsö. 
Egyébként Finnorszag a kézmüves sörök Mekkája. Soproni nem volt sajnos. 
Habár a boltban mindent finn, svéd es orosz szöveggel printeltek ez volt a legközérthetöbb.

Az ideut fele egyik nagy kedvencemet hallgattam, epp aktualis: skandinav es varom a jobb idot.
Erdemes meghallgatni a tobbi dalukat is! ;)

Nähdään pian, rakas!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése